حرف دینمون

به امید روزی که در همه جنبه های زندگی مان حرف خدا را در نظر بگیریم

آیا پوشیدن جوراب نازک اشکال دارد ؟

پنجشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۴، ۰۲:۴۴ ب.ظ

آیا پوشیدن جوراب نازک اشکال دارد یا نه؟ آیا اگر جوراب نازک بپوشیم حجاب ما مشکل پیدا می کند؟ و اینکه آیا اصلا پوشاندن پا جزو حدود حجاب است؟

 

در مورد حجاب مطالبی در وب سایت مطرح و گذاشته شد اما بنابر اهمیت فوق العاده موضوع جوراب نازک و اینکه متاسفانه مشاهده می کنیم که این موضوع هم از سوی زنان بی حجاب یا بد حجاب و هم از سوی زنان معتقد به حجاب محل کم کاری است بر آن شدیم تا موضوع را مستقلا با بررسی دلایل، روایات و احکام فقهی طی یک بحث جامع و کامل بررسی کنیم و متاسفانه از دلایل عمده ی اینکه در بین خانم های مذهبی شاهد این کم کاری هستیم نا آگاهی خانم ها از موضوع است لذا شما را به خواندن این مطلب دعوت می کنیم: 

 ابتدا احادیث

1 - فضیل بن یسار گوید: از امام صادق سوال کردم آیا آرنج های دست زن بخشی از زینت اوست که خداوند در قرآن فرموده: زنان زینت خود را آشکار نکنند مگر برای شوهرانشان؟ فرمود: بله و تمام بدن زن غیر از صورت و دست ها تا مچ از زینت او محسوب می شود (که باید از نامحرم پوشیده شود)(فروع کافی ج 5 ص 520)

2 - امام کاظم در جواب برادرش که پرسید: دیدن چه مقدار از بدن زن نامحرم جایز است؟  فرمود: چهره و دست تا مچ (قرب الأسناد ص 102)

3- رسول خدا فرمودند: هلاکت زنان امت من در دو چیز است: طلا و لباس نازک (تنبیه الخواطر و نزهة النواظر ج 1 ص 3) 

4 - پیامبر خدا در روایتی فرمود: هرکس به همسرش اجازه دهد که با لباس های نازک و مهیج در بین انظار حاضر شود خداوند او را به آتش جهنم می افکند (بحارالانوار ج 100 ص 242)

5 - حضرت علی فرمودند: بر شما باد بر پوشیدن لباس ضخیم چرا که هرکس لباسش نازک باشد دینش نازک است (بحار الانوار 83/184/13) 

6 - رسول خدا فرمود: ای علی هر مردی از همسرش اطاعت کند خدا او را به رو در جهنم افکند امام علی پرسید این چه اطاعتی است؟ فرمود: اینکه در پوشیدن لباس نازک به وی اجازه دهد (مکارم الاخلاق ح 1713 بحار الانوار ج 103 ص 228 ح 27)

7 - عایشه گوید: روزی اسماء دختر ابوبکر در حالی که لباس های نازکی بر تن داشت نزد رسول خدا آمد آن حضرت روی از او برگرداند و فرمود: ای اسماء وقتی دختر به سن بلوغ رسید نباید از بدن او جز این و این (در حالی که به صورت و دستش تا مچ اشاره میکرد) دیده شود (سنن ابی داود ج 4 ص 87)

از روایات بالا فهمیده می شود که:

1 - فقط گردی صورت و دست ها تا مچ می تواند نمایان باشد پس پوشاندن پا نیز جزوی از حجاب محسوب می شود یعنی پوشاندن پا در برابر نامحرم واجب است (مانند بدن یا موی سر)

2 - لباس نازک برای پوشش کفایت نمی کند و جاهایی که پوشاندن آن ها واجب است را نمی توان با لباس نازک پوشاند زیرا نه تنها آن را نمی پوشاند بلکه موجب ایجاد جذابیت و جلب توجه می شود و در اسلام به شدت از پوشش نازک نهی شده است

نتیجه: آنچه پا را می پوشاند نباید پوششی نازک باشد (چنانکه پا از زیر آن نمایان باشد) زیرا حکم پوشش پا نیز مانند بدن و دیگر جاهایی است که پوشاندن آن واجب است

حال که روایات بالا را مطالعه کردیم نگاهی می اندازیم به حکم مراجع در مورد این موضوع:

بلا استثناء همه مراجع متفق القول اند که پوشیدن جوراب نازک جایز نیست بلکه پوشاندن پا واجب است اما ما تنها برای مثال چند استفتاء زیر را بیان می کنیم: 

1 - پوشیدن جوراب نازک و بدن نما برای خانمها در بیرون از منزل و انظار نامحرمان چه صورتی دارد؟ 

آیت الله خامنه ای: پوشیدن بدن از نامحرمان بر زن واجب است و چنین جورابهایی برای حجاب شرعی واجب کفایت نمی کند 

2 - آرایش زنان در خیابانها و بیرون گذاشتن مقداری از موها و پوشیدن جوراب بدن نما و لباسهای محرک چه صورتی دارد؟ 

آیت الله فاضل لنکرانی: حرام است

آیت الله بهجت: حرام است

آیت الله صافی گلپایگانی: حرام است

آیت الله مکارم شیرازی: بدون شک جایز نیست

آیت الله تبریزی: جایز نیست

آیت الله سیستانی: جایز نیست

3 - پوشیدن جوراب نازک برای خانمها در مقابل نامحرم چه صورتی دارد؟ آیا با پای بدون جوراب حضور در مقابل نامحرم جایز است؟ 

آیت الله خامنه ای: جوراب نازک اگر به گونه ای باشد که جوراب محسوب نمی شود حضور با چنین جورابی در حضور نامحرم جایز نیست

آیت الله بهجت: خیر جایز نیست

آیت الله مکارم شیرازی: الف: اگر به قدری نازک باشد که پای آنها معلوم باشد برای پوشیدن کافی نیست ب: سزاوار است کف و روی پای خود را نیز بپوشاند

آیت الله صافی گلپایگانی: هیچ یک از دو مورد جایز نیست

آیت الله سیستانی: جایز نیست

آیت الله سبحانی: جایز نیست

پس از بررسی روایات و حکم شرعی نوبت می رسد به استدلال و دلیل عقلی:

 با توجه به اینکه عدم پوشش مناسب در جامعه توسط زنان موجب افزایش هیجانها و التهاب های جنسی می شود و میل جنسی را به صورت یک عطش روحی و یک خواست اشباع نشدنی در می آورد و آثار بسیار نامطلوبی برای جامعه، زن، مرد و خانواده به خصوص مردان دارد هر پوششی که به ایجاد این مشکل منجر شود یا به آن دامن بزند به لحاظ عقلانی پوششی نامناسب است که به خود شخص، بنیان خانواده و دیگران و به طور کلی جامعه ضرر می رساند در واقع هر لباسی در مردان که باعث تحریک زنان شود و هر لباسی در زنان که باعث تحریک مردان شود به لحاظ عقلی و منطقی اشتباه است حال آنکه جوراب نازک برای مردان از پوشش های تحریک کننده است

از شما خواهشمندیم افراد نا آگاه راه با شیوه ی درست و با محبت و خوش اخلاقی و راه مناسب تذکر داده و مطلع کنید

 وَاللَّهُ یرِیدُ أَنْ یتُوبَ عَلَیکُمْ وَیرِیدُ الَّذِینَ یتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِیلُوا مَیلًا عَظِیمًا (النساء/27) خدا می‌خواهد شما را ببخشد (و از آلودگی پاک نماید) اما آنها که پیرو شهواتند می‌خواهند شما به کلی منحرف شوید و در گمراهی بزرگی فرو روید

 

 

نظرات (۷)

واقعا عالی بله همش درسته
سلام علیکم
کاملا صحیح است
پوشاندن پا توسط بانوان از موارد رعایت حجاب است که حرمت دارد و بعضا بی توجهی می شود
پاسخ:
بله متاسفانه خیلی از حتی بانوان مذهبی نسبت به این نکته بی توجه اند
  • دانشنامه دفاعی
  • ممنون اخوی
    دست شما درد نکند.
    لایک دارد
    پاسخ:
    خواهش میکنم
    ممنون
  • ❤منتـــظر المـهـدی❤
  • خیلی عالی بود

    لایک.
    پاسخ:
    ممنون
  • دختر مهتاب من زنده ام
  • اسلام همه چیزو رو اسون گرفته درسته کاملاااااااااا!!!!!!!!!!!
  • khademoreza kusar
  • با سلام و خداقوت

    بسیار عالی بود مخصوصا عکسی که گذاشته بودید خیلی عالی بود

    موفق باشید منتظر حضورتان در وبلاگمون هستیم

    التماس دعا

    پاسخ:
    ممنون
  • آذین &گیتی
  • بابت این مطلب عالی متشکرم
    موفق و عاقبت بخیر باشید
    پاسخ:
    خواهش می کنم
    ممنون
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">